Les noves tecnologies utilitzades pels Educadors/es Socials

Les noves tecnologies utilitzades pels Educadors/es Socials :

Les Educadores i els Educadors Socials han de ser conscients de les mancances que molta gent pot tenir, i per part seva, han de poder millorar el seu coneixement envers les TICs per poder oferir aquells recursos tecnològics que les persones amb les que treballarà poden necessitar. Hi ha certs col•lectius que tenen certa dificultat i que per circumstàncies externes a ells i elles, s’han vist separats/des de l’evolució constant en que la nostra societat està sotmesa.

Dins d’aquests col•lectius podem parlar de la gent gran, que per motius de la guerra i de que han hagut de treballar força per poder tenir cura de la seva família, han vist renegada la seva pròpia vida, deixant de banda tots aquells aspectes relacionats amb les noves tecnològics i dificultant qualsevol accés a les TICs. Moltes d’aquestes persones, sobretot les dones, no han tingut la possibilitat d’anar a l’escola i aprendre a llegir ni escriure. Per aquest motiu considero que com a Educadors Socials, hem de facilitar espais i eines perquè aquelles persones que estiguin interessades en aprendre nous coneixements puguin accedir a ells. Gràcies al bon treball dels professionals socials i de ser capaços d’extreure aquells interessos personals de la gent gran, es podrà aconseguir una satisfacció d’aquests i de com la seva autoestima es veu incrementada, estic segur que l’edat no és cap motiu per poder aprendre adequadament, això si, s’ha de respectar cada ritme, ja que hi haurà gent que vagi amb més rapidesa que altres.
Els/les Educadors/res Socials també necessiten una alfabetització digital que els hi permeti una correcta utilització de les TICs en les activitats professionals i personals, d’aquesta manera estaran preparats professionalment per l’elaboració de qualsevol activitat que puguin necessitar les persones amb les que treballaran. Necessiten tenir coneixements de les TICs per poder utilitzar els programes i els recursos d’Internet, però a més, necessiten adquirir competències didàctiques per l’ús de tots aquests medis de les noves tecnologies en els diferents rols en el que els/les Educadors/res Socials es poden trobar com mediador, orientador, assessor, tutor, font d’informació, organitzador d’aprenentatges, model de comportament a emular, motivador, etc…en definitiva, saber utilitzar-les per facilitar el desenvolupament personal de les persones i grups amb les que treballaran.
Les TICs poden ajudar als /a les Educadors/res Socials a elaborar activitats que vagin dirigides especialment a contribuir en la millora de la formació dels estudiants i de les persones amb les que treballarem. Podem millorar els nostres aprenentatges i d’aquesta manera podem aconseguir i oferir totes aquelles possibilitats que les persones amb les que treballarem poden necessitar.
Les competències tècniques que un/a Educador/a Social hauria de tenir serien uns coneixements bàsics dels sistemes informàtics i de les xarxes de les que poden disposar. Han de saber gestionar els equips informàtics. Tenir accés a les font d’informació i recursos de suport TIC (revistes, portals especialitzats, webs temàtiques, foros, etc…) dirigits a la formació continuada dels formadors.
Han de saber integrar recursos TICs en les plans docents i programes formatius. Ensenyar als estudiants a que aprenguin per si mateixos utilitzant les TICs, que sàpiguen els que aquestes els hi poden aportar i el que no, i a la vegada han de saber transmetre un esperit crític davant les noves tecnologies, i que les persones puguin diferenciar aquelles que són de positives de les negatives, també a l’hora de saber seleccionar la informació bona de la que no ho és tant.
L’actitud dels/de les Educadors/res Social ha de ser oberta, crítica davant els aspectes negatius de la nostra societat, ha d’estar disposat a un aprenentatge continu i a una actualització permanent. Ha d’actuar amb prudència amb l’ús de les TICs, ja que si no es fa una utilització responsable, en comptes de ser un instrument útil i positiu, podria convertir-se en un instrument destructiu.

Etiquetas: , , ,

Deja un comentario